Mattips til din indre gjerrigknark

Tenkte det er en del studenter der ute som har en del tett økonomi, og gjerne kunne spart noen lapper i måneden på mat. Så tenke jeg skulle putte sammen noen mattips til dere sultne studenter (og generelt alle andre mennesker som vil spare litt penger).

 Image

Dette er rett og slett hva jeg gjør, for å bruke så lite på mat som mulig:

 

Det første jeg gjør er å se på nettbutikkene hva slags tilbud de har denne uka/dagen. Ofte mange gode kupp der.

 

Ukeskjøp:

 

Frokost:

-Axa Grøt (500g) 28kr

Dette vil vare en del dager, omtrentlig 5 og veldig god som frokost. Trengs ikke noe annet en vann å blande med. Men også veldig godt med melk (som koster en del, så blir ikke tatt i betraktning)

 

=5,6kr porsjonen (middels stor)

 

Lunsj:

Hvis du enten er på skole eller jobb, så finnes det nok en kantine som tar rundt 50-lappen for et måltid. Ikke veldig lurt, med tanke på at det sannsynligvis ligger en rema1000 på gatehjørnet.

 

-Rundstykker fra rema1000: 1.90kr/pr

Ikke bare er de store og mettende, men billige også, 2 stykker holder til en skole/jobblunsj. De kan gjerne bli litt tørre så å slenge på litt Jordbærsyltetøy fra First Price 13,90kr/kg. Noe som holder i litt over 10 dager med tykt lag.

 

1.90×2+0,70×2=5,2kr for 2 rundstykker/m syltetøy

 

Middag:

Her kommer den vannskelige delen av dagen. Middag koster ofte en del penger. Men det er mange alternativer til en billig middag, så her kommer det noen.

 

-Potetmos ca 10kr/kg (finner billigere)

Potetmos er din beste venn, veldig enkelt å lage i tillegg veldig billig. Legg til noen pølsebiter, kiwi 24kr/kg. Veldig mettende middag. Pølsene kan du også beholde til senere, 2-300g pr middag =3-5 porsjoner.

 

= 7kr porsjonen

 

-Suppe

Løk 1kr/pr, potet (som du allerede har kjøpt, woop!), kålrot 500g 3kr, gulrot 500g/4kr, pølse (allerede kjøpt). Legg til litt vann, kok det sammen, good to go!

 

Løk 0,25kr

Potet (allerede kjøpt) 1kr (100g)

Pølser (allerede kjøpt) 2,4kr (200g)

Kålrot 0,6kr

Gulrot 0,8kr

 

=5,05kr porsjonen

 

-Pasta

Enkelte pastaer er jo billigere enn andre, skruer og spaghetti er jo begge gode alternativer.

Pastaskruer 9kr/kg, tomatsaus/pastasaus 17,79kr/kg

 

Skruer 1,8kr (200g)

Saus 1,8kr (100g)

 

= 3,6kr porsjonen

 

Kveldsmat:

Her har du jo en del muligheter, du kan enten ta å kjøpe inn noen ekstra rundstykker som fra lunsjen 5,2kr! Eller så kan du kjøpe et brød 5kr for kneip på rema. Syltetøy fra lunsjen og voila, kveldsmat. Brødet er det ikke lett å si hvor lenge varer, du skjærer jo så mye du vil, men la oss si en 3 skiver x4 porsjoner, 0,5kr skiva.

 

Det som varierer mest er jo middagen, men det er ikke store summer det er snakk om.

 

Frokost: 5,6kr

Lunsj: 5,2kr

Middag: 7kr/5,1kr/3,6kr

Kvelds: 5,2kr/3,6kr

 

Total på dagen= 18-23kr dagen!

Totalt på uka (alle de 7 dagene)= 127-171kr

 

Vil nå si at å betale 126 kr uken er bedre enn 50 kr i kantina hver dag.

Håper dere sparer noen kroner, vil gjerne høre hvordan dere gjør ting!

Advertisements

Posted on October 24, 2013, in Tips. Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Anbefaler å sjekke ut tiermat.blogspot.com. Brød, korn eller potet som base i alle måltider er nok ikke så sunt i lengden. Proteiner er alfa omega. på tiermat finner du gode oppskrifter med mange ulike og sunne råvarer – og hun som skriver den er god på å tipse om hva du kan bruke restemat til! Mye bedre for en student som trenger god næring.

  2. Livet er altfor kort til å spise pølser og potetmos hver dag. Jeg ville heller bruke mer penger på mat enn andre ting og leve som et menneske. Hvem vet, jeg kan dø imorgen uten engang å få kost meg med god mat i munnen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: